Om m/s Marianne

Historia

M/s Marianne byggdes 1897 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg för Kapten Fredrik Pettersson vid Bohusläns Regemente. Hon byggdes som Ånglustjakt och fick namnet Bris. Fredrik Petterson kunde nu komma betydligt snabbare fram till Kyrkesund, där han hade sin fiskeindustri än via landvägen från Uddevalla. Fredrik Pettersson blev 1906 utnämnd till landshövding i Jönköpings län och han sålde fartyget till bryggaren Melchior Lyckholm i Göteborg.

Historisk bild på M/S Marianne

Lyckholm lät förlänga fartyget 6 meter och byggde den nuvarande däckssalongen i teak.
Lyckholm hade henne kvar till 1916 då hon bytte ägare.
De nya ägarna blev Bröderna Edmans Skärgårdsrederi i Marstrand som bedrev passagerartrafik i södra skärgården. Ångmaskinen byttes ut mot en dieselmotor, man kunde då spara en man och kaptenen skötte manövrarna direkt från styrhytten.
Fartyget döptes om till Marianne efter en av redarnas döttrar.

angbaten62_Maj1985_Sid10

M/s Marianne till Vänern
1946 inköpte Bofors semesterstiftelse Marianne för att ersätta den äldre båten Ingrid. Marianne blev nu ombyggd med fler sittplatser än tidigare för att passa trafiken mellan Otterbäcken och Storön i Vänern. Styrhytten höjdes också för att ge bättre sikt. Hon var kvar i drift när Storöstiftelsen sålde Storön till Gullspångs kommun 1992, m/s Marianne ingick då i köpet. Fartyget var i trafik under kortare perioder under första halvan av 90-talet.

Den nuvarande ekonomiska föreningen bildades och registrerades vid Patent- och registreringsverket år 2003, efter att Gullspångs kommun försökt att sälja henne utan framgång. Detta resulterade i att äganderätten övergick till m/s Marianne ekonomisk förening.
Föreningens syfte är att äga, upprusta och förvalta m/s Marianne samt att driva fartyget för uthyrning, charter och reguljära turer. Ambitionen är att återställa fartyget i så ursprungligt skick som möjligt enligt Transportstyrelsens krav.  Fartyget är K-märkt av statens Maritima museer.

Nya eldsjälar tog över ansvaret i Mariestad
År 2010 bytte m/s Marianne stationeringsort till Mariestad beroende på allt sämre ekonomi för ekonomiska föreningen med  säte i Otterbäcken.
2016 blev styrelsens säte i Mariestad, där hade arbetet påbörjats några år tidigare för att komma ikapp med det eftersatta underhållet av fartyget. Motorhaveriet på den 61 år gamla utslitna motorn,  var nära bli spiken i kistan för m/s Marianne ekonomisk förening.
Operation ”Rädda m/s Marianne” blev en arbetshypotes för den nya styrelsen.
Operationen var en förutsättning för kunna fortsätta driften. Nu gällde det att hitta pengar till att höja säkerheten, klara stora renoveringar och inköp av en ny motor.
Detta lyckades med hjälp av sponsorer, Mariestads kommun, försäljning av andelar, duktiga yrkesmän och ett ökat antal passagerare. Det bedrevs ett gediget detektivarbete för att hitta en prisvärd motor och kompetenta medarbetare till upprustningen. Styrelsen i m/s Marianne ekonomisk förening, Mariestad löste detta med hjälp av sponsorer, stiftelser och ökat antal turer.
Marianne har under tiden fått utökat fartområde från E till D-område, vilket innebär att vi kan trafikera hela Vänern. Hon har även  blivit traditionsfartygsklassad av Transportstyrelsen.
2016 installerades en ny dieselmotor och nya livflottar. Man blästrade, bottenmålade och monterade nya magnesiumanoder.   Elinstallationer gjordes om och skiljetransformator installerades för att förhindra galvanisk korrosion på skrovet. Stora renoveringar utfördes både ut- och invändigt för att bevara sekelskiftesatmosfären och ge säkrare och mer komfortabla turer med ett allt vackrare fartyg.
2017 sjövärdighetsbesiktigades hon utan en enda anmärkning. Bogpropeller och hydraulikstyrning monterades.
2019 blev hennes nya registerort Mariestad. Masternas byttes ut mot nya.
2020 byttes flera plåtar ut på babords bog.
2023-2024 Slipas gammal lack bort på salongen och lackas om med flera skikt. Detta görs av Mariestads Fyrsällskap, LG Nygren och Mikael Ström.

M/s Marianne seglar nu som ett av Vänerns äldsta passagerarfartyg, till glädje för alla invånare runt sjön och för besökande turister!

Job_5183[1]

Planskiss på m/s Marianne

Mer Fakta om m/s Marianne

Fartyget är byggt på klink av järn.
Akterskeppets form: Rundgattat.
Förskeppets form: Rätt uppstående stäv.
Däckens antal: Två.
Masternas antal: Två.


Längd: 24,20 meter.
Bredd: 4.00 meter.
Fartyget byggdes ursprungligen för Kapten Fredrik Pettersson i Uddevalla.
Hemorten för fartyget har tidigare varit: Uddevalla, Göteborg, Marstrand och Otterbäcken.

Nuvarande hemmahamn är Mariestad, där m/s Marianne har sin tilläggsplats vid hamnbodarna i den inre delen av hamnen.

Antal passagerare: 60

Fartygsfakta

Byggd 1897
Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstad
Varvsnummer 108
Registernr 7551
Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
Material Järn
IMO nummer
Signal SFLK
   
Teknisk data Vid byggnation Idag
Längd öa 18,92 meter 25,13 meter
Största bredd 4,00 meter 4,04 meter
Djupgående 1,46 meter 1,70 meter
Brt/Nrt 48/17 49/14
Maskineri 1 x Eriksbergs ångmaskin Penta D7
Effekt 174 hk
Toppfart 9 knop
Kapacitet 60 passagerare

Historik

1897 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstad som Bris till Fredrik Emil Pettersson, Uddevalla, kapten vid Bohusläns regemente. Privat lustyacht.
1906 Såld till bryggeridirektör Melcher Lyckholm, Göteborg.
1920 Förlängd med 5,37 meter.
1928 Donerad till Marstrands stad, Marstrand av Lyckholms sterbhus. Representations- och månskensturer.
1939 Såld utan ångpanna till AB Bröderna Edman, Marstrand och omdöpt till Marianne. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Hesselman.
1945 Såld till Storöstiftelsen, Otterbäcken.
1950-talet Överförd till Storöns båtägareförening, Otterbäcken.
Trafik på traden Otterbäcken – Storön för båtägarföreningens medlemmar.
1990 Såld till Bofors-Nobel Personalstiftelse, Otterbäcken.
1991 Såld till AB Wermba 738, Otterbäcken.
1992 Såld till Gullspångs kommun tillsammans med Storön.
2004

2016

Överlåten till m/s Marianne ekonomisk förening.

Styrelsens säte är  i Mariestad där man monterat ny motor, bottenmålat, köpt nya livflottar och renoverar befälshytter m.m.  Allt för att m/s Marianne skall bevaras och kunna användas för säker och trivsam passagerartrafik enligt m/s Mariannes ekonomisk förenings statuter.

Vår gemenskap och andelsägare 

Genom köp av en andel för 500 kronor gör du en insats för att bevara ett 120 årigt K-märkt fartyg i toppskick.

Kort historik om m/s Marianne
M/s Marianne ekonomisk förening bildades 2004 och köpte då fartyget av Gullspångs kommun, med huvudsakligt syfte att vårda och bevara det för framtiden.

Vi är nu ca 400 andelsägare, med styrelsens säte i Mariestad, men vill gärna att vi bli flera som är med och stödjer och jobbar med denna kulturskatt som utvecklats till en pärla i Mariestads hamn!

Ideellt arbete
Det mesta arbetet med båten utförs helt ideellt, men underhåll, försäkringar, besiktningar och restaureringar drar ändå stora kostnader. Vi måste också ha en buffert för kommande investeringar och oförutsedda reparationer.