Karlskoga Tidning den 19 augusti 2004
Kan nu åter gå i trafik på Vänern
M/S Marianne fraktade karlskogabor till semester på Storön i Vänern när det begav sig. Men sedan Boforsstiftelsen sålde ön och båten 1992 har hon mest legat förtöjd i hamn. Men nu har ett antal eldsälar i Mariannes ekonomiska förening sålt andelar i båten och rustat upp den. I morgon fredag är de framme vid sitt mål då hon återinvigs och kan återgå i trafik på Vänern.
Åke Andreasson till vänster och Bengt O Hansson är eldsjälarna i M/S Mariannes ekonomiska förening. De har lagt många timmar på båten i Otterbäckens hamn. I morgon fredag återinvigs den gamla ånglustjakten som många Karlskogabor åkt med ut till Storön.
Marianne smyckad för invigning
I morgon återinvigs hon efter en omfattande kärleksfull renovering
Efter ett antal år i hamn är nu M/S Marianne i Otterbäcken sjöduglig igen., och i morgon fredag för en officiell invigning igen av den gamla båten.
– Ja, nu är M/S Marianne besiktigad och klar. Vi gjorde visserligen en liten tur i lördags och hämtade ett brudpar vid Torsöbron och efter vigsel ombord blev det sedan en liten tur på Vänern. Men den stora återinvigningsturen och officiella invigningen blir på fredag, säger Bengt O Hansson och Åke Andreasson i den ekonomiska föreningen som äger Marianne.
Legat förtöjd
M/S Marianne tog många karlskogabor ut till Storön i Vänern där Bofors förr i tiden hade en semesteranläggning. Men när Storönastiftelsen sålde Storön till Gullspångs kommun 1992 var också glansdagarna över.
Båten användes visserligen under kortare perioder några år efteråt, men har sedan dess huvudsakligen legat förtöjd i Otterbäckens hamn. Den ekonomiska föreningen köpte båten för 50 000 kronor, och inledningsvis stöttas de av Gullspångs kommun som gått in med halva köpesumman. Åke Andreasson och Bengt O Hansson berättar att man i dagsläget har drygt 200 andelsägare från olika delar av landet, och bland annat då flera från Karlskoga.
-Men vi hoppas att ännu fler karlskogabor ska gå in som andelsägare. Jag tror att många karlskogingar har ett speciellt minne av Marianne. Under många år fraktade hon Boforsanställda till och från semestervistelse på Storön, och vi vet att det är många karlskogingar som varit på Storön. Andelsägare finns också i Norge.
-Ja när ett norskt bolag köpte ett hyreshus här i Otterbäcken flyttade flera norska pensionärer hit, och flera av dem är andelsägare i Marianne.
-Arne Luther från Tromsö, som är fiskeriinspektör i Norra Ishavet, är en av de norrmännen som har stort intresse i Marianne, berättar Åke Andreasson.
Tanken att är att med 1000 andelsägare så ska den ekonomiska föreningen så småningom bli helägare av M/S Marianne.
-Vi har också fått ett bidrag från Sparbanken Alfa på 100 000 kronor vilket bidragit till att vi har kunnat göra båten klar för trafik igen. Det viktigaste har varit säkerhetsfrågorna och allt är nu godkänt, säger Bengt O. Hansson. Men det har varit mycket jobb med att få Marianne i sjödugligt skick. Och en hel del pengar har det kostat.
-Ja, bara de fyra livräddningsflottarna kostade 25 000 kronor. Nya lanternor har båten också fått, och vi har bytt ut mastarna som tidigare var i plast. Nu är de av trä, och vi fick olja in dem ett 30 tal gånger för att de skulle bli bra och för att de ska hålla.
Mellan fem och sex personer har jobbat kontinuerligt med Marianne, alla är pensionärer.
Framledes väntar nya kryssningar på Vänern för M/S Marianne.
– Det blir huvudsakligen beställningstrafik. Vi kan ta 60 gäster ombord, säger Bengt Hansson.
Byggdes 1897
M/S Marianne byggdes på Eriksbergs mekaniska verkstad och gick av stapeln 1897. Båten var då en ånglustjakt och hette BRIS. Efter många turer och olika ägare hamnade Marianne i Otterbäcken. 1946 när Bofors Semesterstiftelse köpte den, och där lär den nu bli kvar ett bra tag till.
– Ja, det hoppas vi. Under hösten tänker de bjuda alla andelsägare på en tur på Vänern. Det är viktigt att de blir delaktiga i det som händer med båten, och självklart ska de ha lite fördelar, säger Bengt Hansson.
De berättar att man också haft kontakt med ett bussbolag som villköra passagerare till Otterbäcken och sedan ska de åka med Marianne till Sjötorp, där bussen hämtar upp dem igen. Det är många planer för framtiden för eldsjälarna Åke Andreasson och Bengt O. Hansson.
av Bo Walldén