Marianne angör sommar-Mariestad

Mariestads tidning den 17 november 2005

Kör tidtabellbundna turer

mariestad
Till Mariestad. Mycket talar nu för att passagerarbåten Marianne i Otterbäcken kör tidtabellbundna turer från Mariestad till Torsö och Sjötorp två dagar i veckan.

MARIESTAD
Mariestads kommun har en stark ambition att erbjuda en passagerarbåt sommaren 2006.
Aktuell båt: M/S Marianne från Otterbäcken.

 

Efter fiaskot med Jungfrun 2004 så fanns det ingen passagerarbåt den gångna sommaren.
Men både kommunen och enskilda intressenter har arbetat för att finna en lösning. Det har sneglats på båtar som är till salu, men det har visat sig att kostnaderna skulle bli alltför höga.

Då föddes idén att ta kontakt med föreningen Mariannes vänner i Otterbäcken, för att kunna hyra in den 108-åriga passagerarbåten vissa dagar i veckan under sommarmånaderna.

– Turist- och fritidschefen Ronny Jönsson har fåt i uppdrag att gå vidare med idén. Vi ska bland annat kontakta näringslivet för att se vilket intresse som finns där, och kanske att även

marinprogrammet på gymnasiet kan vara intresserat att på något sätt medverka, säger kommunal rådet Sten Bergheden. I Otterbäcken så tände medlemmarna i föreningen på idén, och har lämnat ett förslag till Mariestads kommun.
Vi är naturligtvis intresserade av att kunna få in så mycket pengar som möjligt, eftersom Marianne netto kostar 100 000 kronor om året, säger en av eldsjälarna Åke Andreasson.

Grundtanken är att Mariestad hyr in Marianne två dagar i veckan för att köra tidtabellbundna resor inomskärs till Torsö och Sjötorp.

– Det innebär att vi kan lägga in våra egna charterresor på övriga dagar, säger Andreasson.
Marianne är idag godkänd för att ta 60 passagerare i trafik inomskärs, i så kallat E-område. Båten byggdes 1897 och hette då Bris men byggdes sedan om till passagerarbåt och fick som mest ta 180 passagerare.

Kraven idag är dock betydligt hårdare. – Ett tag var antalet passagerare nere i 40, men vi protesterade och fick igenom 60, vilket är ett krav för att vi ska klara ekonomin, säger Åke Andreasson. För Mariestads del slulle den totala kostnaden landa på 160 000 kronor.