Start av andelsägandet

Förr fraktade M/S Marianne Boforsanställda till Storön

När Storön stiftelsen sålde Storön till Gullspång 1992 var också glansdagarna för passagerarfartyget M/S Marianne över. Visserligen användes båten under kortare perioder några år efteråt, men har sedan dess huvudsakligen legat förtöjd i Otterbäckens hamn. Men nu stundar nya tider för M/S Marianne.
Det är M/S Marianne ekonomiska förening i Otterbäcken som gör en satsning på att åter få fartyget i drift. Föreningen har nämligen köpt båten, och i vår och sommar tänker man göra kryssningar med M/S Marianne. Det blir huvudsakligen beställningstrafik, och vi kan ta 60 gäster ombord, säger Åke Andreasson och Bengt Hansson i den ekonomiska föreningen.

M/S Marianne byggdes på Eriksbergs mekaniska verkstad och gick av stapeln 1897. Båten var då en ånglustjakt och hette BRIS. Den förste ägaren Fredrik Pettersson sålde båten 1906 till bryggaren Melcher Lyckholm i Göteborg, som lät förlänga fartyget sex meter och han byggde också den nuvarande däcksalongen i teak. 1916 såldes båten till Bröderna Edmans skärgårdsrederi i Marstrand som drev passagerartrafik i den södra bohuslänska skärgården. Ångmaskinen byttes ut mot en dieselmotor och fartyget döptes om till M/S Marianne efter en av redarnas döttrar.

1946 köpte Bofors Semesterstiftelse Marianne, som då ersatte den äldre båten INGRID.

Hon byggdes om med flera sittplatser för att passa trafiken mellan Otterbäcken och Storön i Vänern. Styrhytten höjdes också för att skepparen skulle få bättre sikt.

Båten är nu K-märkt
Vi har jobbat med båten under flera år för att hålla den i hyggligt skick, och medlemmarna har skrapat och målat utsidan samt återskapat den övre salongen i ursprungligt skick.

2002 så blev också M/S Marianne K-märkt av Statens sjöhistoriska museum.