Fartyget är byggt på klink av järn.
Akterskeppets form: Rundgattat.
Förskeppets form: Rätt uppstående stäv.
Däckens antal: Två.
Masternas antal: Två.
Längd: 24,20 meter.
Bredd: 4.00 meter.
Fartyget byggdes ursprungligen för Kapten Fredrik Pettersson i Uddevalla.
Hemorten för fartyget har tidigare varit: Uddevalla, Göteborg, Marstrand och Otterbäcken.
Nuvarande hemmahamn är Mariestad, där m/s Marianne har sin tilläggsplats vid hamnbodarna i den inre delen av hamnen.
Antal passagerare: 60
Fartygsfakta
Byggd | 1897 |
Varv | Eriksbergs Mekaniska Verkstad |
Varvsnummer | 108 |
Registernr | 7551 |
Fartygstyp | Ångfartyg, numera motorfartyg |
Material | Järn |
IMO nummer | – |
Signal | SFLK |
Teknisk data | Vid byggnation | Idag |
Längd öa | 18,92 meter | 25,13 meter |
Största bredd | 4,00 meter | 4,04 meter |
Djupgående | 1,46 meter | 1,70 meter |
Brt/Nrt | 48/17 | 49/14 |
Maskineri | 1 x Eriksbergs ångmaskin | Penta D7 |
Effekt | – | 174 hk |
Toppfart | – | 9 knop |
Kapacitet | – | 60 passagerare |
Historik
1897 | Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstad som Bris till Fredrik Emil Pettersson, Uddevalla, kapten vid Bohusläns regemente. Privat lustyacht. |
1906 | Såld till bryggeridirektör Melcher Lyckholm, Göteborg. |
1920 | Förlängd med 5,37 meter. |
1928 | Donerad till Marstrands stad, Marstrand av Lyckholms sterbhus. Representations- och månskensturer. |
1939 | Såld utan ångpanna till AB Bröderna Edman, Marstrand och omdöpt till Marianne. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Hesselman. |
1945 | Såld till Storöstiftelsen, Otterbäcken. |
1950-talet | Överförd till Storöns båtägareförening, Otterbäcken. Trafik på traden Otterbäcken – Storön för båtägarföreningens medlemmar. |
1990 | Såld till Bofors-Nobel Personalstiftelse, Otterbäcken. |
1991 | Såld till AB Wermba 738, Otterbäcken. |
1992 | Såld till Gullspångs kommun tillsammans med Storön. |
2004
2016 |
Överlåten till m/s Marianne ekonomisk förening.
Styrelsens säte är i Mariestad där man monterat ny motor, bottenmålat, köpt nya livflottar och renoverar befälshytter m.m. Allt för att m/s Marianne skall bevaras och kunna användas för säker och trivsam passagerartrafik enligt m/s Mariannes ekonomisk förenings statuter. |